Aquest dissabte al matí s’ha realitzat el recorregut per la història cooperativa del Poblenou, projecte que s’emmarca en l’Any Internacional de les Cooperatives i organitzada per La ciutat Invisible i L’apostrof i amb la col·laboració de l’Arxiu Històric del Poblenou i de la Cooperativa de Consum La Unió de Poblenou.
Barri proletari per excel·lència, el Poblenou ha estat un viver d’experiències d’autoorganització de la classe treballadora. De societats d’oficis i suport mutu a ateneus, sindicats, mútues, cooperatives, escoles racionalistes, corals o grups esperantistes i excursionistes.
La ruta ha començat a Can Felipa per continuar a Pere IV/Batista (Cooperativa Pau i Justícia), Llull/Marià Aguiló (Cooperativa l’Artesana), Taulat, 93 (Cooperativa L’Econòmica del Poblenou) i ha acabat a Doctor Trueta/ Passatge Bori (La Flor de Maig). Aprofitant el recorregut també s’ha passat per cooperatives de consum actuals i que enllacen amb aquest fil històric. Em vist la Cooperativa Cydònia des de fora i hem entrat a la nostra Cooperativa, Mespilus.
En les diferents parades hem comptat amb la participació de persones que han viscut aquesta història, bé perquè hi van treballar, en van ser sòcies o hi van viure en els seus habitatges. Ens han explicat els seus records i experiències i en Marc, el guia de la Ciutat Invisible, ens ha anat il·lustrant sobre aquell temps de grans dificultats però amb la solidaritat com a referent. El record de, fins i tot, quan les cooperatives utilitzaven moneda pròpia per facilitar l’intercanvi i desvincular-se del món financer, o bé quan hi havia un forn propietat de quatre cooperatives, o bé recordant aquelles cues que es feien al forn del Pau i Justícia i el record d’un pa de gran qualitat i de mòdic preu.
Podeu veure’n les fotografies aquí sota.
Salut i història!
… realmente una ruta interesantísima.